Site » Proiect "Hai la Ceainărie!"
 

Proiectul ”Hai la ceainărie!”

În perioada 01.08.2023-15.12.2023, Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui  a implementat proiectul „Hai la ceainărie!”,  finanțat prin programul Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow.  Astfel, 29 de elevi cazați în căminele liceului (dintre care 20 sunt beneficiari ai bursei sociale) au avut  oportunitatea de a participa la un scurt program de dezvoltare personală axat pe îmbunătățirea competențelor socio-emoționale și a abilităților de gândire critică. Cele 9 atelierele de lucru au la bază explorarea romanului „Micul Prinț" al scriitorului francez  Antoine de Saint-Exupéry, de la publicarea căruia s-au împlinit 80 de ani. Aventurile Micului Prinț au fost un prilej pentru explorări interioare și o invitație la gândire critică deoarece i-a provocat pe elevi să își pună întrebări despre sensul vieții, despre valorile care îi  ghidează și despre relațiile pe care le construiesc.

Primul atelier de lucru a început cu o prezentare a proiectului Hai la ceainărie!” și cu o scurtă explorare a vieții autorului romanului „Micul Prinț”, apoi elevii au călătorit puțin prin universul complex al emoțiilor discutând despre ce sunt emoțiile, care este diferența între emoții și sentimente, care sunt emoțiile de bază și rolul acestora și care sunt strategiile de reglare emoțională. De asemenea, elevii au făcut cunoștință cu „metoda celor 6 pălării gânditoare”, o modalitate de abordare a diverselor situații din mai multe puncte de vedere.

Atelierele 2-7 au fost dedicate explorării pas cu pas a celor 27 de capitole ale romanului „Micul Prinț" ale cărui aventuri au fost un prilej pentru explorări interioare și o invitație la gândire critică deoarece i-a provocat pe elevi să își pună întrebări despre sensul vieții, despre valorile care îi  ghidează și despre relațiile pe care le construiesc.În cadrul acestor ateliere au fost aplicate următoarele metode:

  • Lectura capitol cu capitol a romanului „Micul prinț” și dezbateri pe baza lecturii și a citatelor selectate;
  • „Metoda celor șase pălării gânditoare” - această tehnică a fost dezvoltată de Edward de Bono pentru a îmbunătăți gândirea și procesul decizional și implică utilizarea simbolică a șase pălării" de culori diferite, fiecare reprezentând o anumită abordare sau perspectivă a gândirii. Astfel, prin intermediul acestei metode, elevii au explorat diverse situații inspirate din capitolele lecturate și și-au dezvoltat abilitățile de gândire critică.
  • Jurnalul emoțiilor -  activitate prin care elevii au identificat situații în care personajele din roman au trăit diverse emoții înțelegând astfel mai bine complexitatea și profunzimea sentimentelor lor.
  • Exerciții de respirație conștientă;
  • Exerciții de reîncadrare cognitivă pe baza unor situații selectate din roman (transformarea gândurilor automate/iraționale în gânduri alternative/raționale). Explorând modalitatea de a schimba gândurile automate și iraționale în gânduri pozitive, elevii au învățat să privească situațiile mai dificile din perspective diferite;
  • Exerciții de automonitorizare a emoțiilor prin intermediul cărora elevii au învățat să recunoască și să înțeleagă mai bine propriile emoții și sentimente;
  • Quiz-uri (realizate pe platforma wordwall) pe baza capitolelor lecturate;
  • Biletul de ieșire, o modalitate rapidă și eficientă de a obține feedback din partea elevilor.

Atelierul nr. 8 cu titlul „Micul prinț și esența umanității” i-a invitat pe elevi într-o călătorie pe tărâmul sensibilității, empatiei, compasiunii și recunoștinței, oferindu-le acestora oportunitatea de a explora virtuțile care definesc umanitatea.

În primele două etape ale activității, „Micul prinț și puterea empatiei”, respectiv „Micul prinț și puterea compasiunii”,  elevii au înțeles ce înseamnă să te pui în locul celuilalt și să îi înțelegi emoțiile, ce înseamnă să acționezi în mod altruist atât prin identificarea în romanul „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry a unor situații de manifestare a empatiei și compasiunii, cât și prin aplicarea metodelor „Păstrează ultimul cuvânt” și  „Gândiți-Lucrați în perechi-Comunicați” ceea ce a facilitat dezvoltarea abilităților de comunicare și crearea unui mediu în care învățarea s-a desfășurat într-un mod interactiv.

A treia etapă a activității, „Micul prinț și puterea recunoștinței”, a adus în prim-plan importanța aprecierii lucrurilor simple. Elevii au identificat în romanul „Micul prinț” situații de manifestare a recunoștinței și au fost provocați să completeze ”pomul recunoștinței” cu mesaje de apreciere și recunoștință față de persoanele și lucrurile din viața lor. Această parte a activității a adus la suprafață emoții sincere și cu siguranță, a contribuit la consolidarea unei culturi a recunoștinței în rândul elevilor. La finalul activității, prin aplicarea tehnicii acvariului, elevilor li s-a oferit prilejul de a dezbate mesajul și semnificația desenului de la finalul cărții „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry. Astfel, s-a creat un spațiu propice pentru reflecții și schimb de idei, încurajând gândirea critică și analiza aprofundată a înțelesurilor subtile ale învățăturilor transmise de Micul prinț.

Această activitate nu a fost doar o explorare a unui roman clasic din perspectiva celor trei valori, ci și o invitație la reflecție și explorări interioare referitoare la valorile care ne ghidează în viață.

Atelierul nr. 9 cu titlul „Obiective SMART și ... START” i-a invitat pe elevi să facă o trecere în revistă a lecțiilor de viață și a valorilor desprinse din romanul „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry discutate la atelierele anterioare, acestea fiind organizate  în mai multe categorii: maturitate, responsabilitate și perseverență, simplitate și aprecierea lucrurilor simple, conexiune umană, comunicare, emoții și relații autentice, autocunoaștere, învățare și experiențe. 

Elevii au participat și la o sesiune informativă cu tema „Obiectivele ne ajută să trecem la nivelul următor” în cadrul căreia dezbaterile au vizat aspecte precum: De ce este important să ne stabilim obiective?, De ce nu ne îndeplinim obiectivele?, Cum să ne setăm corect obiectivele?. După explorarea componentelor obiectivelor SMART, elevii au fost provocați să-și stabilească cel puțin un obiectiv SMART inspirat din lecțiile de viață și valorile umane desprinse din romanul „Micul prinț”.  Un citat care ne-a călăuzit discuțiile despre obiective: „Un obiectiv fără un plan este doar o dorință” (Antoine de Saint-Exupéry). Acest citat subliniază importanța planificării și strategiei în atingerea obiectivelor iar elevii au conștientizat faptul că dorințele noastre riscă să rămână doar dorințe dacă nu le transformăm în obiective clare și nu ne stabilim un plan de acțiune pe care să-l urmăm pentru a ajunge la destinația dorită. Acest citat ne îndeamnă să fim proactivi în definirea obiectivelor noastre, să dezvoltăm strategii viabile și să ne angajăm într-un plan de acțiune bine structurat și subliniază responsabilitatea noastră în transformarea dorințelor în rezultate tangibile.

De ce dezvoltarea competențelor socio-emoționale?
Într-o lume în continuă schimbare, în care tehnologia și informația domină orizontul, competențele socio-emoționale devin din ce în ce mai importante. Astăzi, educația nu se mai rezumă doar la cunoștințele academice, ci vizează și dezvoltarea personală și socială a tinerilor pentru a-i pregăti să facă față provocărilor vieții moderne. Dar ce sunt de fapt aceste competențe socio-emoționale? Ele includ abilități precum conștiința de sine, empatia, comunicarea eficientă, gestionarea emoțiilor, luarea deciziilor responsabile și dezvoltarea relațiilor sănătoase. Aceste competențe ajută elevii să își înțeleagă mai bine propriile emoții și reacții, să interacționeze cu ceilalți în mod pozitiv și să se adapteze cu încredere la schimbările din jurul lor. Pe scurt, ele îi pregătesc pe tineri pentru o viață echilibrată.

De ce dezvoltarea abilităților de gândire critică?
Într-o epocă în care informația abundă și schimbările se petrec într-un ritm amețitor, capacitatea de a gândi critic este mai importantă ca niciodată. Dar ce înseamnă, de fapt, gândirea critică? În esență, este abilitatea de a evalua informațiile, de a analiza situațiile sub diferite perspective și de a ajunge la concluzii bine fundamentate. Gândirea critică nu este doar despre a avea opinii puternice, ci și despre a fi deschiși la reconsiderare și adaptare în fața noilor informații. Competențele socio-emoționale ne ajută să navigăm cu încredere prin interacțiunile sociale și să ne gestionăm emoțiile iar gândirea critică se îmbină cu empatia, comunicarea eficientă, gestionarea emoțiilor pentru a ne forma o perspectivă holistică asupra lumii.

 De ce romanul „Micul Prinț”?
În anul 2023 s-au împlinit 80 de ani de la publicarea romanului Micul prinț” de către scriitorul francez Antoine de Saint-Exupéry. Acest roman, o alegorie plină de înțelepciune, o carte pentru copii dar și pentru adulți, deopotrivă simplă și complexă, care atinge corzile sensibile ale sufletului nostru și ne provoacă să reflectăm la lumea noastră interioară și la relațiile cu cei din jur, a reprezentat un bun însoțitor în călătoria noastră axată pe dezvoltarea competențelor socio-emoționale și a abilităților de gândire critică. Personajele și întâmplările din roman simbolizează trăirile și dilemele noastre personale. Aventurile Micului Prinț au fost un prilej pentru explorări interioare și o invitație la gândire critică căci i-a provocat pe elevi să își pună întrebări despre sensul vieții, despre valorile  care îi  ghidează și  despre relațiile pe care le construiesc.

Lecțiile de viață și valorile umane desprinse din romanul „Micul prinț” de Antoine de Saint-Exupéry discutate la atelierele de lucru au vizat diverse aspecte referitoare la maturitate, responsabilitate și perseverență, simplitate și aprecierea lucrurilor simple, conexiune umană, comunicare, emoții și relații autentice, autocunoaștere, învățare și experiențe. Deși este un roman scurt, „Micul prinț” i-a purtat pe elevi într-o călătorie despre valori precum iubire, prietenie, responsabilitate, empatie, sinceritate, toleranță, cunoașterea de sine, fiind o lectură ce poate fi valorificată la orice vârstă.

Bugetul proiectului a fost utilizat pentru amenjarea unui spațiu mai puțin formal pentru organizarea activităților didactice și extrașcolare.

Start ONG este un program lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educație, social, mediu, sănătate, cultural. Valoarea totală a programului este de 500.000 de euro. Programul Start ONG este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONG-urilor tinere, instituțiilor publice de învățământ preuniversitar și grupurilor informale/de inițiativă.

Vă invităm să vizionați o galerie foto cu momente surprinse în timpul desfășurării atelierelor de lucru:
https://photos.app.goo.gl/FJCGdXYRLUUzNZbz5

2023
Plan școlarizare 2024-2025 Clasa a 9-a

Visitors

Ne pare rau, aceasta platforma nu este optimizata pentru nicio versiune de Internet Explorer !
Va rugam sa accesati acest forum cu alt browser !

Google Chrome Mozilla Firefox Opera
* Pentru aceste browsere garantam functionarea corespunzatoare a platformei !

Daca doriti sa folositi in continuarea Internet Explorer, puteti accesa vechiul website al liceului.
Acesta metoda nu va ofera accesul la forum.

Vechiul website