Motto: „Nu este vorba despre ce ni se întâmplă, ci despre răspunsul nostru la ceea ce ni se întâmplă – aceea este ceea ce ne doare.” (Stephen Covey)
În perioada 05.12.2022-14.04.2023, Liceul ”Ștefan Procopiu” implementează proiectul ”Emoții și comunicare nonviolentă” finanțat de Fundația Nouă ne pasă prin programul de granturi Nouă ne pasă, ediția 2021-2022. Prin acest proiect, 30 de elevi care provin din medii dezavantajate socio-economic și sunt cazați în căminele liceului vor participa la activități axate pe dezvoltarea abilităților de comunicare și socio-emoționale. Astfel, elevii din grupul țintă își vor însuși instrumente care vor contribui la gestionarea emoțiilor și de asemenea vor primi un sprijin financiar necesar pentru a acoperi cheltuielile cu cazarea și cartela de masă pe o perioadă de 10 săptămâni (ianuarie—martie 2023).
Acest proiect a fost propus pornind de la următoarele nevoi:
- Elevii trebuie să își dezvolte abilitățile de comunicare și competențele emoționale (capacitatea de a recunoaște, exprima, înțelege și regla emoțiile) în scopul îmbunătățirii relațiilor cu ceilalți, dotarea lor cu instrumente care să contribuie la înțelegerea și gestionarea propriilor emoții și a celorlalți. Pe termen lung, însușirea acestor insturmente duce la stabilirea unor relații bazate pe empatie, toleranță, respect, compasiune, precum și reducerea comportamentelor violente.
- Mulți dintre elevii cazați în căminele liceului provin din familii cu dificultăți socio-economice și au nevoie de sprijin financiar pentru a acoperi cheltuilele cu cazarea și cartela de masă mai ales în contextul creșterilor de prețuri din ultimele luni reducând astfel , pentru o perioadă, presiunea financiară asupra familiei.
Tipuri de activități:
1.Activități organizatorice pentru demararea activităților (05.12.2022-15.01.2023): selecția elevilor din grupul țintă, pregătirea planurilor de activități etc.
2. Desfășurarea activităților extrașcolare care explorează universul emoțiilor și elementele specifice comunicării nonviolente (16.01.2023-24.03.2023): ”Emoțiile noastre”, ”Rețete emoționale”, ”Gândesc, simt, mă comport”, ”Puterea gândurilor”, ”Gestionarea emoțiilor prin mindfulness”, ”Emoții și stare de bine”, ”Comunicarea nonviolentă”, ”Emoții și nevoi”, ”Comunicarea cu empatie”, ”Gestionarea furiei prin comunicarea nonviolentă”.
3. Activități de vizibilitate și diseminare (postări pe pagina de Facebook a liceului, postări pe site-ul liceului, articole, informări în C.A. și C.P., etc.)
4. Activități de monitorizare și evaluare (pe durata implementării proiectului).
Prin activitățile ”Emoțiile noastre”, ”Rețete emoționale”, ”Gândesc, simt, mă comport”, ”Puterea gândurilor”, ”Gestionarea emoțiilor prin mindfulness”, ”Emoții și stare de bine”, elevii își vor îmbogăți vocabolarul emoțional și vor înțelege rolul emoțiilor, vor dezvolta abilitățile de identificare, înțelegere și gestionare a emoțiilor, vor înțelege relația dintre gânduri, emoții și comportamente și își vor însuși câteva instrumente de autocontrol și reglare a emoțiilor.
Prin activitățile ”Comunicarea nonviolentă”, ”Emoții și nevoi”, ”Comunicarea cu empatie”, ”Gestionarea furiei prin comunicarea nonviolentă”, elevii din grupul țintă vor descoperi și vor exersa cele 4 componente ale comunicării nonviolente (observarea fără judecată, identificarea sentimentelor și emoțiilor, identificarea nevoilor și formularea cererii), vor conștientiza importanța empatiei în viața de zi cu zi și își vor dezvolta abilități de comunicare empatică față de ceilalți și de gestionare a furiei din perspectiva comunicării nonviolente. Comunicarea nonviolentă este importantă deoarece facilitează îmbogățirea vieții, creșterea stimei de sine și o dezvoltare a calității relațiilor cu ceilalți.