Liceul ”Ștefan Procopiu” Vaslui deține Acreditare în domeniul educației școlare în cadrul programului ERASMUS+ pentru perioada 01.03.2021-31.12.2027. În anul III de finanțare, în perioada 01.06.2023-31.08.2024, Liceul ”Ștefan Procopiu” Vaslui a implementat proiectul ERASMUS+ pentru mobilități în domeniul educației școlare - nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000122513 axat pe atingerea obiectivului nr. 5 din Planul ERASMUS+: dobândirea de către elevi a cunoștințelor și competențelor necesare pentru promovarea obiectivelor de dezvoltare durabilă și a stilurilor sustenabile de viață.
Astfel, în anul școlar 2023-2024, 24 de elevi de la clasele IX-XI, filiera teoretică au participat la mobilități de grup în Grecia. În cadrul activităților de diseminare, elevii au împărtășit din experiența lor ERASMUS+ colegilor lor din liceu. Testimonialele elevilor așternute după revenirea din mobilități se regăsesc în această broșură electronică: https://online.pubhtml5.com/kfsh/jcqs/
Analiza testimonialelor a evidențiat câteva aspecte care apar frecvent și reflectă impactul acestei experiențe ERASMUS+ asupra elevilor participanți la mobilitățile de grup.
Dezvoltarea personală și creșterea încrederii în sine
- Experiențele din cadrul mobilităților au contribuit la dezvoltarea personală a elevilor, deoarece au fost expuși la situații noi care le-au cerut să fie mai independenți și să își asume responsabilități. Ei au devenit mai încrezători în capacitatea lor de a face față provocărilor și de a se adapta la medii noi. Mobilitățile au oferit oportunități de ieșire din zona de confort, astfel încât elevii au putut să își descopere și să își dezvolte noi abilități, învățând cum să gestioneze situații complexe. „Am devenit mai încrezător în capacitățile mele și mai deschis către noi oportunități de învățare și dezvoltare personală” ne mărturisește George.
Aprecierea diversității culturale
- Elevii au explorat diverse aspecte ale culturii și civilizației grecești, ceea ce le-a dezvoltat respectul pentru diversitatea culturală. Interacțiunea cu persoane din altă țară i-a făcut mai toleranți și mai deschiși față de diferențele culturale. De exemplu, Marius povestește: „Am fost fascinat de dansurile tradiționale, muzica specifică și ospitalitatea călduroasă a comunității locale”.
Creșterea motivației pentru învățare și implicare în comunitate
- Elevii au menționat frecvent că participarea la proiecte ERASMUS+ le-a crescut motivația de a se implica activ în viața școlară și comunitară. Experiențele pozitive trăite le-au oferit o nouă perspectivă asupra importanței educației și a rolului pe care ei îl pot juca în comunitatea lor. Aceștia au revenit din mobilități cu o atitudine proactivă, dornici să aplice ceea ce au învățat și să contribuie la schimbarea pozitivă a mediului școlar și a comunității locale. Elena ne povestește: „Această experiență mi-a oferit ocazia să particip la activități de socializare și educaționale, învățând despre metodele de predare utilizate în Grecia, dar și să mă implic mai mult în comunitatea mea.”
Conștientizarea importanței protecției mediului.
- Un alt aspect cheie al mobilităților a fost implicarea în activități care promovau dezvoltarea durabilă și protecția mediului. Elevii au participat la diverse acțiuni ecologice, cum ar fi curățarea plajelor sau reciclarea, și au învățat despre impactul schimbărilor climatice. Aceste activități i-au sensibilizat cu privire la responsabilitatea individuală și colectivă față de mediu și i-au motivat să adopte comportamente mai sustenabile în viața lor de zi cu zi.
Îmbunătățirea abilităților lingvistice
- Elevii au menționat că participarea la mobilități i-a ajutat să își îmbunătățească abilitățile de comunicare în limba engleză. „Am participat la activități de socializare și distractive împreună cu elevii greci, comunicând cu ei în limba engleză”, ne relatează Andrei despre această experiență.
Învățarea prin activități practice și educație non-formală
- Mulți elevi au subliniat importanța educației non-formale și a activităților practice în cadrul mobilităților. Participarea la ateliere de lucru și activități interactive pe teme legate de dezvoltarea durabilă le-a oferit o alternativă la învățarea tradițională, permițându-le să își dezvolte competențe precum colaborare și creativitate, rezolvarea problemelor, gestionarea timpului. „Activitatea mea preferată a fost prezentarea elevilor școlii Platon în legătură cu panourile solare și cum pot fi folosite. Mi-a plăcut mult modul interactiv de învățare”, a spus Bianca.
Cei mai mulți dintre elevi își exprimă recunoștința pentru această oportunitate și îi îndeamnă pe toți colegii lor să participe la viitoarele proiecte ERASMUS+, considerând această experiență ca fiind una transformatoare, plină de învățare, descoperiri și dezvoltare personală.