În perioada 24-29 iulie 2023, 6 profesori de la Liceul ”Ștefan Procopiu” Vaslui au participat la cursul ”Playtime and Downtime for Teachers and Students: the Psychology of Time to Feel Good and Do Good!” furnizat de Europass Teacher Academy. Cursul a fost organizat în cadrul proiectului de mobilități ERASMUS+ în domeniul educației școlare pe care Liceul ”Ștefan Procopiu” îl implementează în perioada 01.06.2022-31.08.2023 (nr. de referință 2022-1-RO01-KA121-SCH-000059409).
Prin participarea la acest curs, profesorii și-au însușit modalități de accesare a timpului de joacă/playtime și a timpului de nefuncționare/relaxare/downtime axate pe dezvoltarea capacității de reziliență, conectarea cu copilul interior și însușirea unor strategii de coping pentru face față mai bine emoțiilor negative, stresului și anxietății, ruminației, perfecționismului, au experimentat jocuri indoor și outdoor axate pe stimularea emoțiilor pozitive, a creativității, colaborării, empatiei, compasiunii față de sine și față de ceilalți, conștientizarea de sine și exprimarea de sine.
Timpul de joacă și timpul de nefuncționare/relaxare sunt ingrediente importante pentru un mental sănătos. Timpul de joacă este timpul care ne permite să exprimentăm prin activități ludice și distractive o parte din noi înșine atât pentru dezvoltarea socio-emoțională cât și pentru îmbunătățirea performanțelor academice. Timpul de relaxare/nefuncționare este timpul în care nu facem nimic în mod special, în care ne focalizăm atenția pe unele activități dar fără un obiectiv anume; este timpul în care ne încărcăm bateriile pentru următoarele sarcini de lucru și provocări. Timpul de joacă și timpul de nefuncționare/relaxare sunt două din cele 7 componente ale platoului minții sănătoase dezvoltată de Daniel Siegel și David Rock.
În timpul cursului, a fost abordat și conceptul de mindfulness propus pentru downtime/timpul pentru relaxare. Curentul mindfulness are rădăcini în meditația budistă și, deși este o practică foarte veche, a început să fie valorificat la maxim în ultimii ani. Mindfulness este practica şi starea prin care alegem în mod conştient să trăim în prezent, să observăm gândurile şi emoţiile noastre şi să fim în contact cu corpul nostru. Mindfulness poate însemna aproape orice activitate practicată cu regularitate, care ne induce o stare de linişte şi relaxare şi care ne pune în contact cu senzaţiile din corpul nostru şi ne ajută să fim martori la gândurile noastre în loc să le analizăm. Practicile mindfulness contribuie la îmbunătățirea sănătății mentale dar și fizice prin diminuarea efectelor anxietății, a stresului și depresiei, memorie mai ascuțită și capacitate de concentrare mai bună, o mai bună gestionare a emoțiilor și dezvoltarea inteligenței emoționale, reducerea tensiunii arteriale, îmbunătățirea somnului, diminuarea problemelor digestive etc.). Pentru a practica Mindfulness ai nevoie în primul rând de motivaţia de a face o schimbare, apoi de disciplină necesară ca practica să devină un obicei şi nu în ultimul rând, de răbdarea şi acceptarea faptului că rezultatele nu apar imediat.